Evankelikirkon sovitusoppi on uniikki, eheä ja selkeän raamatullinen näkemys Kristuksen sovituksesta tuomiopäivään
- © 2025 Evankelikirkko
- 12 tuntia sitten
- 5 min käytetty lukemiseen

Evankelikirkon Universaali sovitusoppi yhdistää kaksi keskeistä näkemystämme saumattomasti: perisyntikäsityksen ja pelastuskäsityksen (Maltillinen synergismi). Kun tähän liitetään vielä käsityksemme Kristuksen tuomiosta, niin saadaan johdonmukainen, systemaattinen ja raamatullinen Armon ja tuomion oppi, joka avaa Kristuksen sovituksen, armossa pelastuksen ja tuomiopäivän yhteyden.
Tunnustamme pelastuksen perustaksi protestanttisen kristillisyyden perusperiaatteet: yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden ja yksin Raamatun perusteella. Kaikki perinteiset kirkkokunnat, ja muut oman teologian omaavat uskonsuunnat, julistavat näitä periaatteita opillisesti, mutta niiden käytännön soveltaminen johtaa teologisiin ongelmiin, jopa absurdiin. Väitämme, että Evankelikirkon teologia on ainoa, joka vastaa näihin kaikkiin neljään sola-periaatteeseen suoraan uskolla, ilman ihmisen tekoihin, välimiehiin tai kirkollisiin traditioihin liittyviä ehtoja, jotka heikentävät Jumalan armoa ja Kristuksen sovituksen täydellisyyttä.
Evankelikirkon näkemys ammentaa 1500-luvun uskonpuhdistuksen perinnöstä, mutta jatkaa kohti Raamattua siitä, mihin reformaatio pysähtyi. Armon ja tuomion oppi muodostaa raamatullisesti perustellun ja kirkollisesti erottuvan kokonaisuuden, jossa painopiste on Kristuksen sovituksessa, uskossa ja Jumalan armossa.
Evankelikirkko tarjoaa merkittävän vaihtoehdon niille, jotka etsivät reformoidun ja luterilaisen ajattelun ulkopuolelta teologista ratkaisua, joka säilyttää armon, totuuden ja ihmisen vastuun tasapainon.
Lue: Perisyntikäsitys | Pelastuskäsitys (Maltillinen synergismi) | Universaali sovitusoppi
Armon ja tuomion oppi lyhyesti
Jeesus Kristus on maailman Vapahtaja, jonka kuolema Golgatan ristillä on sovitus kaikkien ihmisten puolesta, ilman erottelua tai rajoituksia. Kristus sovitti kertakaikkisesti, universaalisti ja ajattomasti, eli täydellisesti, koko ihmiskunnan synnin. Hänen verensä on riittävä ja tehokas uhri pelastamaan jokaisen ihmisen.
1. Kristuksen ristinsovitus on universaali ja ajaton: Jeesus Kristus on ristillään sovittanut koko maailman synnin ja poistanut kaikilta ihmisiltä perisynnin syyllisyyden (Joh. 1:29; 1. Tim. 2:6; Room. 5:18–19). Tämän sovituksen perusteella jokainen ihminen syntyy Jumalan armon alla – ei kadotettuna, vaan lunastettuna Kristuksessa: "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa" (2. Kor. 5:19, KR 38). Kukaan ei synny pelastuksen ulkopuolelle. Vaikka ristinsovitus poisti perisynnin syyllisyyden, niin ihmisen taipumus pahaan ja syntiin säilyy vielä tässä ajassa, aina Kristuksen tulemukseen asti. Syyllisyys ei enää ole kadotuksen perusta, ilman tietoista epäuskoa Jumalaa kohtaan.
2. Pelastus on Jumalan lahja, mutta ihminen on vastuussa vastauksestaan: .Jumala tarjoaa pelastuksen armon jokaiselle, mutta ei pakota ketään armoon, joten armon voi torjua epäuskossa tai hyväksyä uskossa. Epäusko on tosisynti, joka johtaa kadotukseen, koska se torjuu Jumalan tarjoaman pelastuksen täysin. Ihmisen kasvaessa hengellisesti vastuulliseen ikään, armo hyväksytään tietoisessa uskossa Kristukseen. Usko on sydämen vastaanottava asenne evankeliumiin, johon Pyhä Henki vaikuttaa ulkopuolisesti sanan kautta: "Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon" (Ef. 2:8; Room. 10:17). Mikään ihmisen oma teko ei edistä tai estä pelastusta: "Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä" (Ef. 2:9). Pelastus on yksin uskosta Kristukseen Jumalan armossa (Hepr. 11:6).
Lue: Kaikki lapset ovat Jumalan suojeluksessa | Pelastuskäsitys (Maltillinen synergismi) | Universaali sovitusoppi
3. Kaste on Kristuksen käskyyn perustuva sakramentti: Kaste ei ole pelastuksen ehto tai edellytys, vaan armon hyväksymisen näkyvä sinetti ja uskovan kuuliaisuuden ilmaus. Uskovan kasteessa Pyhä Henki annetaan todellisesti kastetun elämään Jumalan armoliiton sinettinä (Apt. 2:38). Kasteessa Jumala kohtaa ihmisen sakramentaalisesti – ei mekaanisesti, vaan tietoisesti hyväksytyssä uskossa.
4. Elävä usko ilmenee parannuksessa ja uskossa vaelluksessa: Pelastava usko ei ole vain tieto tai tunne, vaan aito ja elävä yhteys Kristukseen, joka näkyy elämän mittaisessa parannuksessa, rukouksessa ja totuudessa vaeltamisessa. Usko ei ole vain menneisyydessä tapahtunut 'uskoontulo', vaan jatkuvaa suostumista Jumalan armoon. Tämä ei ole pelastuksen ehto tai edellytys, vaan uskon todentavaa ilmentymää, johon vaikuttaa Pyhä Henki ja ihmisen omat valinnat. Ihminen voi myös omalla luopumuksellaan menettää pelastuksen armon ja Pyhän Hengen (Hepr. 6:4-6), jolloin loppujen lopuksi kyseessä on epäusko.
5. Kristuksen tuomiolla ei arvioida uskovan pelastusta, vaan elämän tekoja: Ihminen pelastuu yksin uskosta ja kadotetaan epäuskossa; tämä rankalta tuntuva ymmärrys on varma jo nyt (Joh. 3:18; Ilm. 20:12,15). Kadotus ei johdu perisynnistä, vaan Jumalan armon torjumisesta: "Autuas se, joka ei minua torju" (Matt. 11:6; Joh. 16:9; Joh. 3:18). Kristuksen tuomiolla vain uskovat tekevät tilin elämästään, mutta ilman pelastuksen menetyksen mahdollisuutta (Room. 8:1). Epäuskoiset kadotetaan suoraan elämän kirjan perusteella; jos nimi on pyyhitty pois armon hylkäämisen takia, niin kohtalo on varma: kadotus (Ilm. 20:15, Joh. 3:18). Uskossa pelastuvien nimet ovat elämän kirjassa (Ilm. 3:5). Raamatun mukaan tuomio voi olla elämän palkitsemista, valinnoista johtuvaa menetystä, mutta myös todellista häpeää ja rangaistusta.
"Jokainen uskova pelastuu ilman tekojensa vaikutusta, mutta jokainen uskova tuomitaan tekojensa mukaan" (Evankelikirkko).
6. Syntien anteeksianto on elämän mittainen matka: Vaikka pelastus on varma Kristuksessa, niin parannus ja syntien anteeksipyytäminen kuuluvat uskonelämään jatkuvasti. Uskova ei elä synnittömästi, vaan jatkuvassa paluussa Kristuksen armon alle. Lopullinen syntien anteeksianto ja tekojen arviointi konkretisoituvat Kristuksen tuomiolla, jossa usko punnitaan hedelmineen (1. Kor. 3:13–15). Tämä tekee parannuksen tarpeesta todellista ja uskossa elämisestä käytännöllistä.
Yhteenveto: Evankelikirkko tunnustaa Kristuksen ristinsovituksen koko ihmiskunnan pelastukseksi. Pelastus on ajaton, universaali ja kaikille lahjoitettu, mutta Jumala ei pakota ketään armoon. Ihminen voi hyväksyä armon tietoisessa uskossa tai torjua epäuskossa. Kaste vahvistaa hyväksytyn armon näkyvästi ja todellisesti Jumalan armoliiton sinettinä. Elämän matkan parannus on uskossa vaellusta, joka päättyy Kristuksen tuomiolle – ei kadotukseen, vaan lopulliseen täyttymykseen niille, jotka pysyvät Kristuksessa.
Pohdintaa Armon ja tuomion opista
Kristuksen tulemuksen ja tuomion odotus rakentavat syvyyttä ja käytännöllistä ulottuvuutta Universaalin sovitusopin ympärille. Armon ja tuomion oppi selittää, miten Kristuksen sovitus, usko, kaste, Pyhä Henki, parannus ja tuomio nivoutuvat pelastushistoriaan ja jokaisen yksilön uskossa vaellukseen.
Kristuksen sovitus on koko maailman puolesta.
Perisynti ei ole syyllisyyttä, vaan taipumusta.
Armo ei ole harvojen mahdollisuus, vaan kaikkien lähtökohta.
Jumala tarjoaa armon, jonka ihminen voi hyväksyä tai torjua.
Kadotus johtuu Jumalan armon torjumisesta.
Kasteessa Jumala toimii todellisesti.
Pelastus on Kristuksessa lahjoitettu, mutta usko ilmenee parannuksessa.
Kaikkien nimet ovat elämän kirjassa, mutta armon torjuneiden nimet pyyhitään pois, jonka seurauksena on ikuinen ja lopullinen ero Jumalasta.
"Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen" (Joh. 1:12).
Armon ja tuomion opin kokonaisuus on teologisesti itsenäinen, eheä ja Raamatullisesti tasapainoinen, jossa kaikki keskeiset tekstit ovat mukana. Evankelikirkossa uskoa eletään todeksi seurakuntayhteydessä, jossa kaste, ehtoollinen, parannus ja rukous ovat osa uskossa elämisen arkea.
Me julistamme:
pelastus on lahja, ei teko tai ansio
kaikki ovat sovitetut, mutta eivät lopulta pelastetut
armo on universaali, mutta sen voi torjua
Kristus on ainoa pelastaja, uskossa hyväksymme
kaste on pyhä, mutta ei pelastuksen ehto
elämä Kristuksessa on jatkuvassa parannuksessa vaellusta
tuomio on todellinen, mutta pelastus on varma Kristuksessa.
Me tunnustamme Evankelikirkon opetuksen ja julistuksen perustaksi: SOLA FIDE, SOLA GRATIA, SOLUS CHRISTUS, SOLA SCRIPTURA - SALUS DONUM DEI | YKSIN USKOSTA, YKSIN ARMOSTA, YKSIN KRISTUKSEN TÄHDEN, YKSIN RAAMATUN PERUSTEELLA - PELASTUS ON JUMALAN LAHJA.
Haluatko julistaa raamatullista pelastusta?
Etsimme parhaillaan apupastoreita kasvamaan seurakuntapastoreiksi, lue lisää tästä.
Uskomme, että Evankelikirkon näkemys voi vastata vahvasti myös niiden seurakuntien toimintaan, joilla ei ole omaa kokonaisteologiaa, joten olemme avoimia myös jo toimivien seurakuntien yhteisölliselle liitokselle, jolloin voimme tarjota toimintaedellytyksiä, koulutusta, yhteistä kasvustrategiaa ja raamatullisen teologian perustaksi. Ota rohkeasti yhteyttä, jolloin voimme toteuttaa laajemman seminaarin teologian syvemmistä perusteista, ja uskonopin kokonaisuudesta, pohdinnan perustaksi.
--