top of page

  SELKEÄ JA RAAMATULLINEN NÄKÖKULMA USKOON

Evankeliteologia

Evankelikirkko

EVANKELITEOLOGIA ON SYNTYNYT, VOIMAKKAAN PYHÄN HENGEN KOKEMUKSEN INSPIROIMANA, SYVÄSTÄ RAAMATUN TUTKIMUKSESTA SEKÄ TEOLOGISESTA POHDINNASTA, JOKA AVASI RAAMATULLISESTI EHEÄN JA JOHDONMUKAISEN PROTESTANTTISEN SUUNTAUKSEN. 

Evankeliteologia näkee 'uskoontulon' maltillisena synergisminä, jossa Jumala tarjoaa pelastuksen armon, mutta ihminen on itse vastuussa vastauksestaan. 


Evankelikirkossa ymmärrämme, että Jumala haluaa kaikkien ihmisten pelastuvan (1. Tim. 2:4), ja pelastus on yksin uskosta Kristukseen Jumalan armossa (Ef. 2:8–9). Usko syntyy Jumalan aloitteesta, mutta jokainen on itse vastuussa vastauksestaan (Joh. 6:44, Luuk. 14:16-24). Tämän tahdonvaltaisuuden osoittaa Kristuksen sanat: "Kääntykää ja uskokaa hyvä sanoma!” (Mark. 1:15, Joh. 10:9). Pelastuksen estää vain tosisynti, epäusko, sillä se torjuu tietoisesti Jumalan ihmiselle tarjoaman armon: "Synti on siinä, että ihmiset eivät usko minuun" (Joh. 16:9, Matt. 11:6). 

Image by Ezequiel Garrido

Evankelikirkko avaa uusia seurakuntia syyskauden 2025 aikana. Tervetuloa mukaan!

UNIVERSAALI SOVITUSOPPI

Evankeliteologian perisyntikäsitys ja pelastuskäsitys (Maltillinen synergismi) yhdistämällä syntyy teologisesti eheä pelastusopillinen kokonaisuus, Universaali sovitusoppi. 

RAAMATULLINEN KASTEOPPI

Evankeliteologian perisyntikäsitys tukee yksin uskosta -oppia, joka vahvistaa raamatullista näkemystä vain uskossa kastetuista. Kaste on aina ainutkertainen, mutta lapsikaste ei muodosta raamatullista estettä. Pienet lapset ovat Jumalan armon suojassa. Kaste ei ole vain symbolinen, vaan todellinen osa pelastuksen kokonaisuutta.

ARMON JA TUOMION OPPI

 "Jokainen uskova pelastuu ilman tekojensa vaikutusta, mutta jokainen uskova tuomitaan tekojensa mukaan."  Tämä korostaa Jumalan armoa ja oikeudenmukaisuutta, mutta kuitenkin ilman pelastuksen ehdollistamista. Kun ymmärretään, että Ihmisen elämällä on merkitystä myös Jumalalle, niin se tekee uskosta käytännöllisen ja parannuksen tarpeesta todellisen.

KRISTILLINEN KAKSOISLAKIOPPI

Kaksoislakioppi (moderni regimenttioppi) tekee kristinuskosta taas ajankohtaisen, eettisen, ristiriidattoman ja käytännöllisen uskon. Kaksoislakioppi sopeuttaa nykypäivän yhteiskunnallisia vaatimuksia kirkkoperinteisiin ilman raamatullista ristiriitaa. Tämä mahdollistaa kaikille täyden seurakuntayhteyden. 

LOPULLINEN PELASTUSOPPI

​Oppi sitoo yhteen käsityksen Jumalan suunnitelmasta ja sen merkityksestä luomakunnalle. Tämä avaa myös Kristuksen toista tulemusta, tuomiopäivää ja uutta luomakuntaa, sekä täydentää Armon ja tuomion oppia. Oppi avaa vaihtoehtoisen näkökulman Jumalan toiminnalle.

Evankeliteologia pyrkii raamatulliseen tasapainoon legalismin (pelastuksen ansaitseminen) ja antinomismin (ihmisen tekojen merkityksen kieltäminen) välillä. Pelastus nähdään kolmen 'oven' kautta ('uskoontulo', tuomio, anteeksianto), jotka ovat kuitenkin yksi pelastuksen kokonaisuus. Vaikka pelastus on aina uskoville varma, niin syntien anteeksianto on Raamatun mukaan elämän taival, joka konkretisoituu täysin vasta Kristuksen tuomiolla. Tämä korostaa parannuksen merkitystä elämässä.

LISÄKOMMENTTI

bottom of page